Compania românească axată pe producţia de ambalaje M&M Product, cu afaceri de 6,65 milioane de euro în 2019, şi-a continuat planurile de investiţii şi în 2020, valoarea acestora ajungând la 1 milion de euro. Care va fi impactul investiţiei din pandemie în evoluţia pe termen lung a companiei?
“Ne aşteptăm la o creştere graduală a impactului pe care noul produs îl va avea în veniturile companiei. Creşterea va fi mult influenţată de decizia companiilor din România de a urma şi implementa recomandările Consiliului Uniunii Europene legate de responsabilitatea faţă de mediu până în 2030. Încet, printr-un proces continuu de educare a pieţei, vrem să facem trecerea spre folii cât mai prietenoase cu mediul”, a spus Melinda Mureşan, General Manager şi proprietar al companiei M&M Product, producător şi distribuitor naţional de ambalaje flexibile, folie termocontractibilă din PVC şi folie pre-stretch.
Compania M&M Product a investit anul trecut aproximativ 1 milion de euro în dezvoltarea şi lansarea pe piaţa locală a unui nou produs – folia termo ecosustenabilă din polietilenă verde. Aceasta are ca resursă trestia-de-zahăr, care este regenerabilă, produce oxigen, reduce dioxidul de carbon din atmosferă şi completează gama de produse HighPerformance, prietenoase cu mediul înconjurător, lansate de companie sub brandul „The Smart Green”. „Mare parte din investiţie a mers în utilaje de producţie care încorporează tehnologii de vârf pentru a produce foliile The Smart Green. Capacitatea anuală de producţie din acest material este de 3.000 de tone.”
Compania înfiinţată în 1994 deţine o platformă la Râşnov – unde are loc producţia şi unde se află şi depozitul central, şi operează la nivel naţional prin cinci puncte de lucru deschise în oraşele Bucureşti, Cluj, Craiova, Bacău şi Timişoara.
Melinda Mureşan, manager general şi proprietar M&M Product: „În primele 10 luni ale anului trecut, profitul companiei s-a dublat, iar după închiderea anului fiscal aceşti bani vor fi investiţi în modernizarea platformei, în proiectul TheSmartGreen – noul produs lansat pe piaţa locală – şi în dezvoltarea oamenilor cheie din organizaţie.”
De asemenea, producătorul şi distribuitorul de ambalaje deţine două divizii – producţie şi distribu ţie – şi trei linii de business – ambalaje flexibile standard, ambalaje flexibile High Performance (HP şi smart green) şi utilaje. „Capacitatea de producţie a companiei este de 4.000 tone de ambalaje pe an. În 2020, ambalajele din linia de business standard au avut contribuţia cea mai mare la cifra de afaceri, sub brandul Optim. Unul dintre obiectivele noastre pentru 2022 este ca produsele din linia de business HighPerformance să ajungă de la 55% pondere în cifra de afaceri de la 35% cât este în prezent”, a spus managerul general al companiei.
În cadrul companiei lucrează în prezent 40 de angajaţi care deservesc simultan liniile de business. „Ne vom extinde producţia şi vom genera în plus 15 locuri de muncă care vor deservi, în principal, liniile de business HighPerformance şi TheSmartGreen. Ne dezvoltăm structura şi în departamentul comercial, unde dorim să ne mărim echipa de KA Executive şi Customer Service cu 4-6 oameni”, a mai spus Melinda Mureşan.
Salariul unui angajat full-time, cu rolul de referent comerţ exterior este de circa 1.700 de lei net lunar, la care se adaugă tichete de masă în valoare de 210 lei şi un comision din vânzări de 300 de lei, potrivit informaţiilor publicate la mijlocul anului trecut de un fost salariat din cadrul companiei, pe un site de recrutare pe care M&M Product a postat în trecut un anunţ de angajare.
Pandemia a adus schimbări în cadrul companiei, una dintre acestea fiind reprezentată de trecerea angajaţilor la munca de la distanţă. Spre exemplu, echipele de vânzări şi departamentul tehnic, care aveau activitate preponderent de teren, au fost mutate în online, ceea ce a înfrânat activitatea de dezvoltare a portofoliului de clienţi. „În perioada de lockdown, activitatea companiei a fost mixtă. Am implementat un nou model de management, ne-am concentrat pe dezvoltarea competenţelor oamenilor cheie şi am folosit această perioadă pentru a reorganiza platformele de producţie.”
În continuare, pe parcursul anului 2021, cei aproximativ 40 de angajaţi ai companiei vor lucra în regim mixt – atât la birou cât şi de acasă. „Acolo unde profilul jobului permite, activitatea s-a mutat parţial în online. Vom continua cu acest sistem”, a menţionat Melinda Mureşan. Din fericire însă, planurile pe termen scurt şi mediu ale companiei nu au fost afectate de pandemie. În prezent, M&M Product este activă doar pe piaţa locală, însă, planurile pentru anul în curs vizează extinderea peste graniţele României. „Suntem pregătiţi să exportăm în funcţie de cererea venită de pe pieţele externe. Noile folii The Smart Green pot fi furnizate în toată Europa, iar dacă există cerere, putem exporta peste tot în lume. Celelalte produse din portofoliu nu merg la export.” În ceea ce priveşte portofoliul de clienţi, compania nu a înregistrat o creştere a numărului de clienţi, însă a consolidat relaţia cu cei cu care lucra deja, a spus reprezentanta M&M Product. „Am observat o tendinţă a clienţilor de a aprecia parteneriatele existente. Numărul de clienţi nu a crescut în timpul pandemiei pentru că noi nu vindem ambalaje, ci oferim soluţii pe baza diagnozei la client, iar constrângerile din pandemie au îngreunat mult procesul de diagnoză şi testarea soluţiilor.” De asemenea, în ceea ce priveşte indicatorii economici ai companiei la finalul anului trecut, Melinda Mureşan a spus că în intervalul ianuarie – octombrie 2020, cifra de afaceri a fost în uşoară scădere comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019, ajungând anul trecut la aproape 26 mil. lei (5,3 mil. euro), raportat la peste 26,5 mil. lei (5,44 mil. euro) acum doi ani.
„Această performanţă se datorează mixului de vânzări cu pondere mai mare a produselor de performanţă înaltă. De aceea, în primele 10 luni ale anului trecut profitul companiei s-a dublat, iar după închiderea anului fiscal, aceşti bani vor fi investiţi în modernizarea platformei, în proiectul TheSmartGreen şi în dezvoltarea oamenilor cheie din organizaţie.”
De asemenea, în a doua parte a trimestrului trei din 2020, respectiv în perioada noiembrie – decembrie, consumul şi volumul comenzilor pentru produsele fabricate de compania românească a încetinit.
„Ca în multe alte industrii, şi în cea a ambalajelor se observă încetiniri de ritm în ceea ce priveşte producţia şi vânzările. Contextul economic este foarte volatil şi impredictibil, de aceea clienţii sunt destul de reţinuţi în a face achiziţii, mai ales în ultimul trimestru al anului”, a explicat managerul general al companiei.
Pe de altă parte, ea consideră că este un moment bun ca jucătorii să înţeleagă că pe termen lung investiţia în produse de o calitate superioară reprezintă economii pentru companiile care au curajul să investească.
Printre obiectivele şi planurile de business ale M&M Product pentru anul acesta se mai numără consolidarea parteneriatelor strategice cu furnizorii şi clienţii existenţi, dar şi o profitabilitate mai mare, ca efect al concentrării pe produsele cu valoare adăugată şi creşterea echipei de vânzări în segmentul de KA. „Vrem să fim mult mai activi în procesul de educare a pieţei şi a partenerilor, în ceea ce priveşte consumul responsabil şi folosirea maselor plastice din polietilenă de sursă fosilă. Avem deja în plan proiecte pentru anul acesta care să susţină atingerea acestui obiectiv.”
Sursa – Povestea unei afaceri româneşti care anul trecut a fost un succes, iar profitul companiei s-a dublat (businessmagazin.ro)
Jurnalist – Alexandra Cepăreanu