“În România lipsește încă o cultură a managementului costurilor în adevăratul sens al cuvântului. Deși această expresie este pe buzele tuturor managerilor, costul este mai mereu asociat cu prețul. Mitul prețului mic este cel mai greu de demontat, dar fără o verificare și monitorizare a consumurilor specifice, aceasta abordare este, evident, perdantă pe termen mediu și lung”, afirmă Cristian Oprea – Director Comercial M&M Product/SmartWrap, într-un interviu acordat platformei GlobalManager.ro.

În opinia acestuia, fenomenul acesta persistă deoarece managementul superior al companiilor nu alocă suficiente resurse pentru monitorizarea zonei de operațiuni (producție și logistică), insistând superficial pe reducerea prețului de achiziție, în loc să seteze ca indicator de performanță reducerea costului. “Este mai simplu să bifezi un preț, decât să verifici consumul”, explică Cristian Oprea.

Acesta susține că fiecare manager urmărește indicatorii specifici departamentului, astfel, de cele mai multe ori, soluția de ambalare aleasă este dezechilibrată, deoarece nimeni nu integrează toate elementele.

“Auditul și diagnoza fluxului de ambalare sunt modalitățile noastre de a integra toți indicatorii și a-i traduce într-o soluție de ambalare smart. Numai așa sunt înțelese pe deplin toate fațetele (cost, eficiență, productivitate, imagine) și impactul soluției. Acum, marea provocare este la decidenți (CFO , Operațiuni, Producție, CEO) care compară doar prețurile de pe facturile furnizorilor. În ajutorul lor, atașăm mereu la facturi protocoalele de consum pentru ca și top managementul să înțeleagă de ce colegii lor din producție sau operațiuni au ales acea soluție”, mai spune Directorul Comercial SmartWrap.

Acesta recomandă o educare permanentă pe toate palierele: “Aș spune ca 70% din procesul de vânzare este informare corectă și educare. Transferul de know-how către clienți și parteneri este parte a viziunii noastre pe termen lung. Atunci când companiile vor înțelege că în domeniul ambalajelor flexibile COSTUL bate întotdeauna PREȚUL, rezultatele lor financiare vor arăta infinit mai bine”.

Cum influențează cultura managerială performanțele unei companii?

Cultura managerială, mai ales în cazul antreprenoriatelor, are un impact semnificativ în performanța companiei, afirmă Cristian Oprea.

“Mă refer, în primul rând, la reducerea costurilor, care este dezideratul zilei, și îmi permit un citat: ‘Șeful vrea să vadă că am cumpărat la prețul cel mai mic’. Consider că de aici începe avalanșa deciziilor cu impact negativ în performanțe și, evident, în profitabilitate:

▶️ Consumuri mari de materiale și consumabile à se lasă păcăliți de prețul per kg
▶️ Consumuri mari de energie à întreruperi cauzate de calitatea inferioară a foliei
▶️ Echipamente cu productivitate redusă à tipul și vechimea utilajelor
▶️ Costuri mari de transport și retururi din degradarea mărfurilorà rezistență mecanică redusă a foliei”.

“Ca să vorbim în cifre, numai din alegerea corectă a unei soluții de ambalare se poate reduce consumul de energie cu până la 30% iar consumul specific cu până la 60%. De exemplu: în cazul unui îmbuteliator de apă pentru care costurile cu ambalarea reprezintă peste 50%, o folie High Performance poate face diferența dintre a vinde sau nu”, explică Directorul Comercial SmartWrap.

Acesta caracterizează piața de ambalaje flexibile în România drept “o junglă“, o piață care are nevoie de educație, fiind o piață preponderent a produselor standard.

“O mare provocare este concurența neloială: prin practici profund incorecte – pe care eu le numesc furt – beneficiarul este indus în eroare prin reinterpretarea caracteristicilor din fișele tehnice, nerespectarea cantităților din facturi, declarare incorectă a cantităților nete și chiar, de curând, ne-am confruntat cu furt intelectual. Un alt aspect important este lipsa comunicării și al controlului intern, departamente neconectate la interesul comun și nerespectarea protocoalelor de consum; toate acestea îngreunează mult implementarea soluțiilor inovative de ambalare, chiar dacă aduc beneficii măsurabile și nu întâmplătoare, palpabile pe loc”.

“Prețul cel mai mic ascunde, de cele mai multe ori, creșteri de cost”

Cu toate acestea, Cristian Oprea crede în continuare că valorile, inovația și transferul de know-how vor câștiga teren și pe piața din România. “Ne propunem să fim cât mai vizibili și să educăm prin toate mijloacele pentru a-i ajuta pe decidenți să înțeleagă la ce să fie atenți când aleg o soluție sau alta și să conștientizeze responsabilitatea pe care o au prin acea decizie”.

De multe ori, și mai ales în industria ambalajelor, clientul alege prețul în defavoarea soluțiilor care reduc costurile. Întrebat care este diferența dintre preț și cost, Cristian Oprea explică faptul că prețul cel mai mic ascunde, de cele mai multe ori, creșteri de cost. “Mă refer, mai exact, la creșteri ale consumului specific, creșteri de cost cu energia, cu retururile generate de marfa deteriorată și, nu în ultimul rând, ambalare inestetică. De cealaltă parte, costul este indicatorul de performanță cel mai palpabil, mai ales în ambalarea flexibilă. De exemplu: nu este indiferent câte ambalări faci cu o folie! Nu contează ce preț are kilogramul de folie, ci câte ambalări faci dintr-un kilogram de folie”, conchide Cristian Oprea.

interviu apărut în GlobalManager – https://www.globalmanager.ro/cristian-oprea-director-comercial-mm-product-smartwrap-cand-companiile-vor-intelege-ca-in-domeniul-ambalajelor-flexibile-costul-bate-intotdeauna-pretul-rezultatele-lor-financiare-vor-arata-mai-bi/

Lasă un comentariu

SmartWrap

Str. 1 Decembrie 1918, Nr. 14, localitatea Râșnov, jud. Brașov

T:  0372 729 923
E: office@smartwrap.ro